Klinika Twojej Diety

Witamina S艂o艅ca – witamina D3 – dlaczego warto j膮 suplementowa膰? 馃槑

Szacuje si臋, 偶e oko艂o 70% Polak贸w cierpi na niedob贸r witaminy D! Jej niski poziom we krwi wi膮偶e si臋 z wyst臋powaniem wielu chor贸b np.: cukrzycy, mia偶d偶ycy, krzywicy, osteoporozy, alergii, oty艂o艣ci, chor贸b nowotworowych a nawet depresji! W celu dobrania najlepszej dawki witaminy D zaleca si臋 oznaczenie jej st臋偶enia w surowicy. Post臋powanie w przypadku niedoboru jest indywidualne i uzale偶nione min. od wieku, p艂ci i og贸lnego stanu zdrowia.

Witamina s艂o艅ca odgrywa ogromn膮 rol臋 w naszym organizmie, reguluje gospodark臋 wapniowo-fosforanow膮 (prawid艂owa budowa ko艣ci oraz z臋b贸w), bierze udzia艂 w niszczeniu kom贸rek nowotworowych poprzez spowolnienie ich rozwoju, wp艂ywa korzystnie na funkcjonowanie uk艂adu immunologicznego oraz gospodark臋 insulinow膮. Jakie s膮 jej 藕r贸d艂a? Pierwsze podstawowe 藕r贸d艂o to promieniowanie s艂oneczne. W Polsce m贸wi si臋, 偶e suplementacja jest wystarczaj膮ca w miesi膮cach od wrze艣nia do kwietnia, czy aby na pewno?

Promieniowanie ultrafioletowe (UVB) pozwala na wytworzenie poprzez sk贸r臋 80-100% witaminy D ale tylko przy zachowanych warunkach: ekspozycja ods艂oni臋tego cia艂a na s艂o艅ce powinna odbywa膰 si臋 codziennie z wykluczeniem krem贸w ochronnych na co najmniej 15 minut w godzinach mi臋dzy 10:00 a 15:00. Bior膮c pod uwag臋 zmienn膮 pogod臋 (zachmurzenia, deszcze, burze) oraz codziennie obowi膮zki min. szko艂a, praca, nie jest to mo偶liwe. W zwi膮zku z tym zalecenia dotycz膮ce ca艂orocznej suplementacji witaminy D wydaj膮 si臋 ca艂kowicie zasadne. Gdzie w po偶ywieniu mo偶emy j膮 znale藕膰? Najlepszym jej 藕r贸d艂em s膮 ryby (艣led藕, w臋gorz, 艂oso艣), ser 偶贸艂ty, mleko, jaja, mleka wzbogacone w witaminy np. ro艣linne.

Niestety prawid艂owa, w艂a艣ciwie zbilansowana dieta wystarcza na zaspokojenie oko艂o 20 % ca艂kowitego dziennego zapotrzebowania na t膮 witamin臋. Jak si臋 ma witamina D do redukcji masy cia艂a? Dlaczego prosimy Was o wykonanie jej pomiaru?

W USA doktor Shamalar Sibley przeprowadzi艂 badania dotycz膮ce wp艂ywu poziomu witaminy D na walk臋 z oty艂o艣ci膮. Wyniki pokaza艂y, 偶e jej w艂a艣ciwy poziom w organizmie ma ogromne znaczenie ju偶 we wczesnym etapie redukcji masy cia艂a! Zaobserwowano wi臋ksz膮 utrat臋 kilogram贸w u badanych, u kt贸rych witamina D by艂a suplementowana w stosunku do os贸b, kt贸re mia艂y jej niedob贸r b臋d膮c na diecie. Wniosek nasuwa si臋 jeden!

Badamy i wprowadzamy w艂a艣ciw膮 suplementacj臋 witamin膮 D!

Barbara Krawczyk - ZnanyLekarz.pl

Dietetyczne porady

Smacznie, zdrowo i po偶ywnie
馃嵀 Zobacz wszystkie wpisy