Klinika Twojej Diety

Naturalne zamienniki cukru ­čśŹ

My┼Ťlisz o odstawieniu cukru? Zastanawiasz si─Ö jakim zamiennikiem go zast─ůpi─ç? Natura idzie nam z pomoc─ů i oferuje kilka zdrowych alternatyw dla cukru. Najpopularniejsze to m. in. stewia i ksylitol.

Stewia ÔÇô dost─Öpna w postaci: ┼Ťwie┼╝ych i wysuszonych li┼Ťci, proszku, tabletek, kryszta┼ék├│w, p┼éynu, saszetek (s─ů najbardziej s┼éodkie). Stewia nie ma kalorii i dlatego szczeg├│lnie jest polecana osobom redukuj─ůcym wag─Ö. Jest odporna na wysok─ů temperatur─Ö, nie podnosi poziomu glukozy we krwi, w zwi─ůzku z czym jest bezpieczna dla diabetyk├│w. Ponadto s┼éodzik ten nie powoduje pr├│chnicy, obni┼╝a poziom cholesterolu, wykazuje dzia┼éanie antyoksydacyjne, przeciwbakteryjne i przeciwzapalnie. Stewi─Ö mo┼╝na uprawia─ç w doniczce w warunkach domowych (nie jest mrozoodporna) a li┼Ťcie mo┼╝na utrwala─ç przez suszenie czy mro┼╝enie.

Uwaga! Przy zakupie s┼éodzika nale┼╝y zwraca─ç uwag─Ö na etykiet─Ö. W przypadku stewii najlepiej kupowa─ç czyste glikozydy stewiolowe, bez jakichkolwiek dodatk├│w (np. maltodekstryny, kt├│ra podnosi kaloryczno┼Ť─ç s┼éodzika i ma wysoki indeks glikemiczny). No┼Ťnikiem mo┼╝e by─ç erytrytol (naturalna substancja s┼éodz─ůca), kt├│ry nie podnosi kaloryczno┼Ťci s┼éodzika, a dodatkowo eliminuje gorzki smak s┼éodzika.

Innym zdrowym zamiennikiem cukru jest ksylitol ÔÇô pozyskiwany z kory fi┼äskiej brzozy, naturalnie wyst─Öpuje r├│wnie┼╝ w: truskawkach, malinach, jagodach, ┼Ťliwkach, gruszkach, kolbach kukurydzy czy grzybach. Wygl─ůdem i smakiem przypomina tradycyjny cukier, ale zawiera a┼╝ 40% mniej kalorii (1g=2,4 kcal) nie powoduje skoku cukru i insuliny, st─ůd polecany jest cukrzykom i osobom odchudzaj─ůcym si─Ö.

Ksylitol ma w┼éa┼Ťciwo┼Ťci bakteriob├│jcze, pomaga w pozbyciu si─Ö szkodliwych bakterii w jamie ustnej, zapobiega pr├│chnicy z─Öb├│w, zwalcza stany zapalne ucha oraz wp┼éywa pozytywnie na przyjazne bakterie jelitowe. Ponadto zwi─Öksza przyswajanie wapnia oraz wzmacnia uk┼éad immunologiczny.

Uwaga! Ksylitolu nie mo┼╝na spo┼╝ywa─ç w du┼╝ych ilo┼Ťciach, poniewa┼╝ zbyt du┼╝e st─Ö┼╝enie tego s┼éodzika w organizmie mo┼╝e powodowa─ç wyst─Öpowanie biegunek ­čĄş

Barbara Krawczyk - ZnanyLekarz.pl

Dietetyczne porady

Smacznie, zdrowo i po┼╝ywnie
­čŹş Zobacz wszystkie wpisy