Klinika Twojej Diety

Kapusta – poznaj jej zdrowotne w艂a艣ciwo艣ci聽馃ガ

Kapusta dost臋pna jest przez ca艂y rok, ale ze wzgl臋du na ma艂o urodzajny w 艣wie偶e warzywa sezon zimowy najcz臋艣ciej po ni膮 si臋gamy w艂a艣nie w tym okresie.

Jej podstawowe odmiany to: kapusta bia艂a (najpopularniejsza i zawsze dost臋pna), kapusta peki艅ska (zawiera sporo b艂onnika, ma 艂agodniejszy od podstawowych odmian smak), kapusta czerwona (wyj膮tkowo bogata w tiamin臋, podawana najcz臋艣ciej w postaci sur贸wki) i kapusta w艂oska.

Kapusta to bogactwo witaminy C (100 g 艣wie偶ego warzywa pokrywa 1/3 dziennego zapotrzebowania na t膮 witamin臋), dostarcza nam r贸wnie偶 witamin臋 A, K, E, witaminy z grupy B (pomagaj膮c w zaburzeniach systemu nerwowego czy problemach z koncentracj膮), witamin臋 U, st膮d korzystne dzia艂anie kapusty w chorobach wrzodowych oraz kwas foliowy.

W kapu艣cie znajdziemy r贸wnie偶 sporo b艂onnika pokarmowego, kt贸ry reguluje prac臋 jelit, oraz sk艂adniki mineralne, takie jak: 偶elazo, wap艅, magnez, potas, wp艂ywaj膮c pozytywnie na prac臋 serca oraz zwi膮zki siarki, dzi臋ki czemu poprawia stan w艂os贸w, sk贸ry i paznokci. W pozytywny spos贸b wspomaga dzia艂anie uk艂adu immunologicznego oraz nerwowego, oczyszcza organizm z toksyn i wolnych rodnik贸w.

Kapusta wykazuje dzia艂anie antybakteryjne i antywirusowe, a ok艂ady z jej li艣ci stosuje si臋 na trudno goj膮ce rany, oparzenia, zaka偶enia oraz na b贸le reumatyczne.

Kapusta jest warzywem dosy膰 ci臋偶kostrawnym, chc膮c zapobiec wzd臋ciom wyst臋puj膮cym po spo偶yciu da艅 z gotowanej lub duszonej kapusty nie zapomnij o zastosowaniu takich przypraw jak: kminek, cz膮ber, kolendra czy li艣膰 laurowy 馃槈

Niestety diety bogatej w surow膮 kapust臋, 偶aden dietetyk nie zaleci osobom cierpi膮cym na schorzenia tarczycy ze wzgl臋du na obecne w niej substancje wolotw贸rcze.

Barbara Krawczyk - ZnanyLekarz.pl

Dietetyczne porady

Smacznie, zdrowo i po偶ywnie
馃嵀 Zobacz wszystkie wpisy