Klinika Twojej Diety

Jajka – nie tylko na Wielkanoc┬á­čŹ│

Jajko ÔÇô symbol nowego ┼╝ycia. Zawiera ca┼ée bogactwo sk┼éadnik├│w od┼╝ywczych. To niew─ůtpliwie cenne ┼║r├│d┼éo pe┼énowarto┼Ťciowego, wzorcowego bia┼éka, zawiera wszystkie niezb─Ödne dla funkcjonowania organizmu aminokwasy.

T┼éuszcze skoncentrowane s─ů g┼é├│wnie w ┼╝├│┼étku jaja (99%), natomiast bia┼éko zawiera zdecydowanie wi─Öcej w─Öglowodan├│w (75 %). Lecytyna w nim zawarta niezb─Ödna jest do prawid┼éowego metabolizmu cholesterolu, chroni─ůc tym samym ┼Ťciany naczy┼ä krwiono┼Ťnych przed odk┼éadaniem si─Ö blaszki mia┼╝d┼╝ycowej, a zawarta w niej cholina wp┼éywa korzystnie na funkcjonowanie m├│zgu i uk┼éadu nerwowego.

Luteina ogranicza szkodliwe dzia┼éanie promieniowania s┼éonecznego, tym samym chroni─ůc nasz wzrok oraz posiada w┼éa┼Ťciwo┼Ťci przeciwutleniaj─ůce. Jajka dostarczaj─ů praktycznie wszystkich sk┼éadnik├│w od┼╝ywczych (poza b┼éonnikiem i witamin─ů C). Znajdziemy w nim spore ilo┼Ťci witaminy A, D, z grupy B, ┼╝elaza, wapnia, magnezu, potasu, fosforu i cynku. Jako jeden z nielicznych produkt├│w zawiera selen i jod!

Ka┼╝dy dietetyk powie, ┼╝e najlepsze s─ů jaja prosto od wiejskich kur ­čÖé Je┼Ťli jednak nie macie mo┼╝liwo┼Ťci zakupu jajek od pewnych, wiejskich niosek, bezpo┼Ťrednio od babci, cioci, znajomej czy znajomej znajomej;) i kupujecie je w sklepie, kupujcie jajka klasy A, zwracaj─ůc uwag─Ö na stempel z informacjami na temat systemu chowu, kt├│ry wskazuje spos├│b, w jaki chowane s─ů kury.

Pami─Ötaj wszystkie jaja przed u┼╝yciem nale┼╝y bezwzgl─Ödnie my─ç w ciep┼éej wodzie, a je┼╝eli maj─ů by─ç jedzone na surowo ÔÇô sparzy─ç.

Dietetyk radzi! ­čÖé Jak rozpozna─ç czy jajo jest ┼Ťwie┼╝e? Prostym sposobem jest pr├│ba z u┼╝yciem wody. Do zimnej wody w┼é├│┼╝ jajo. ┼Üwie┼╝e jajo opadnie na dno, tygodniowe mo┼╝e unie┼Ť─ç si─Ö jednym ko┼äcem ku g├│rze, natomiast jajo nie┼Ťwie┼╝e uniesie si─Ö na powierzchni─Ö ­čÖé

Barbara Krawczyk - ZnanyLekarz.pl

Dietetyczne porady

Smacznie, zdrowo i po┼╝ywnie
­čŹş Zobacz wszystkie wpisy