馃彔 Zmiana adresu Kliniki. Od 1 wrze艣nia dzia艂amy na ul. Stefana Jaracza 4 w Cz臋stochowie.

Klinika Twojej Diety

Cukier

CUKIER TRZCINOWY LEPSZY NI呕 ZWYK艁Y CUKIER?

Ka偶dy z nich sk艂ada si臋 z sacharozy (niezale偶nie czy m贸wimy o cukrze z buraka czy z trzciny) czyli dwucukru b臋d膮cego po艂膮czeniem glukozy i fruktozy.

CUKIER BIA艁Y

Produkowany z buraka cukrowego, jest oczyszczany z melasy, czyli ciemnobr膮zowego syropu i z pewnych ilo艣ci witamin z grupy B oraz sk艂adnik贸w mineralnych.

CUKIER BR膭ZOWY

To zwyk艂y cukier buraczany zabarwiony na br膮zowo przez niewielki dodatek melasy/karmelu b膮d藕 cukier buraczany nierafinowany (kt贸ry nie zosta艂 poddany procesowi oczyszczania). W tym drugim przypadku zawiera on 艣ladowe ilo艣ci sk艂adnik贸w mineralnych, jednak to nie wp艂ywa na jego korzystny efekt dla zdrowia!

CUKIER TRZCINOWY

Jest to cukier z trzciny cukrowej, nierafinowany (nieoczyszczony), czyli zawieraj膮cy 艣ladowe ilo艣ci sk艂adnik贸w mineralnych, ale nie s膮 to ilo艣ci, dzi臋ki kt贸rym cukier trzcinowy mo偶na uzna膰 za zdrowy!

Cukru nie powinni艣my traktowa膰 jako 藕r贸d艂a sk艂adnik贸w od偶ywczych.

Niezale偶nie od surowca, barwy czy procesu produkcji jest to nadal cukier, kt贸ry ma r贸wnie szkodliwy wp艂yw na zdrowie i nie stanowi warto艣ciowego elementu naszej diety. Cukier, niezale偶nie od jego pochodzenia, gwa艂townie podwy偶sza st臋偶enie glukozy w krwi, a to z kolei sprzyja wielu chorobom takim jak cukrzyca typu 2, pr贸chnica, oty艂o艣膰 czy choroby sercowo-naczyniowe. Z kolei kaloryczno艣膰 ka偶dego rodzaju cukru wypada bardzo podobnie.

Pami臋tajcie, 偶e jego niewielka ilo艣膰 w diecie zdrowego cz艂owieka nie stanowi problemu. Problemem jest jego nadmiar.

Podsumowuj膮c: czy warto zamieni膰 cukier bia艂y na trzcinowy? Nie do ko艅ca, chyba 偶e bardziej odpowiada nam jego smak. Jednak zamiast skupia膰 si臋 na wyborze rodzaju cukru, warto po prostu zacz膮膰 go ogranicza膰 w swojej diecie.

WARTO WIEDZIE膯:

Istnieje kilka dobrych alternatyw dla cukru. Przede wszystkim na rynku dost臋pne s膮 naturalne zamienniki cukru takie jak erytrytol, stewia czy ksylitol.

Erytrytol 鈥 jego kaloryczno艣膰 wynosi oko艂o 20 kcal w 100 g produktu. Erytrytol jest w ca艂o艣ci wydalany z moczem. Cz臋sto jest dodawany do sos贸w, musztard, lod贸w i gum do 偶ucia.

Stewia nie tylko nie ma kalorii, ale r贸wnie偶 wykazuje dzia艂anie prozdrowotne, poprzez wp艂yw na popraw臋 funkcjonowania uk艂adu odporno艣ciowego oraz obni偶enie ci艣nienia krwi. Ma w艂a艣ciwo艣ci przeciwzapalne i przeciwgrzybiczne. Stewia mo偶e by膰 s艂odsza od cukru nawet o 300 razy!

Ksylitol jest r贸wnie偶 dobrym zamiennikiem cukru z uwagi na ni偶sz膮 kaloryczno艣膰 i w艂a艣ciwo艣ci prozdrowotne. Jest to naturalny s艂odzik, kt贸ry ma 40% mniej kalorii ni偶 cukier. Ma w艂a艣ciwo艣ci bakteriob贸jcze i przeciwgrzybicze.

A Ty, czego u偶ywasz w kuchni? ?

Je艣li chcesz zacz膮膰 swoj膮 przygod臋 ze zdrowym stylem 偶ycia, ale nie wiesz jak to zrobi膰 skontaktuj si臋 z nami ju偶 dzi艣! Nasi dietetycy dobior膮 dla Ciebie diet臋 na miar臋 Twoich potrzeb. Zawalcz o swoje zdrowie i wymarzon膮 sylwetk臋 ?

Barbara Krawczyk - ZnanyLekarz.pl

Dietetyczne porady

Smacznie, zdrowo i po偶ywnie
馃嵀 Zobacz wszystkie wpisy
Um贸w si臋 na konsultacj臋, aby zam贸wi膰 program 偶ywieniowy
Lubisz nasze przepisy?

Um贸w si臋 na konsultacj臋, aby zam贸wi膰 program 偶ywieniowy zgodny z Twoimi potrzebami.